نماز پلی به آسمان

کدام نماز است که پذیرفته نمی شود؟

 

 

 

نماز,قبول شدن نماز,نماز مقبول

امام صادق(علیه السلام) فرمود: «نماز فرزندانی که با خشم به پدر و مادر خود نگاه می‏کنند ،قبول نمی‏شود گرچه والدین، نسبت به آنان کوتاهی و ظلمی کرده باشند .

نقش و اهمیت نماز در دین نشان دهنده عظمت و استحکام این حبل متین و ریسمان استوار میان زمین و آسمان است. ریسمان دیگر اعمال ارزشی برای صعود انسان به افق بلند سعادت کافی نیست; ولی نردبان نماز، افزون بر آن که به تنهایی وسیله عروج است، می تواند ثقل و سنگینی بقیه اعمال را نیز متحمل گردد. این حقیقت به جوهره نماز باز می گردد و با عدالت خداوند هیچ گونه ناسازگاری ندارد .

ماجرای نمازی که بر صورت صاحبش زده می‌شود
در ادبیات عرفانی و عبادی بین دو مفهوم «مقبول» و «صحیح» تفاوت بسیاری وجود دارد و هر کدام از این مفاهیم دارای مراتبی است .

نماز مقبول
«نماز مقبول» آن است که با خضوع و خشوع به‌جا آورده شود و آداب ظاهری و باطنی در آن مراعات شود. این نماز موجب تزکیة نفس و پاکی روح و روان می‌شود و تأثیر تربیتی و اخلاقی فراوانی دارد.

 



:: موضوعات مرتبط: ملزومات نماز، ،
:: برچسب‌ها: نمازمقبول, دنیای نماز, نمازخانه, تبیان,
ن : مهربانو
ت : 25 بهمن 1394
تعهد و مسئوليت پذيرى

تعهد و مسئوليت پذيرى

 http://www.uplooder.net/img/image/33/c9e51a12daa2b94aa0cd7b0ae26d6e0f/11__23_.gif

گهگاه از جايش بلند مى شد و چند قدمى بى هدف راه مى رفت و دستانش را محكم به هم مى ماليد و زير لب استغفار مى كرد و گاه مى نشست و سرش را ميان دو دست مى گرفت و خودش را مى خورد و زجر مى كشيد. ديگر طاقتم طاق شد و از او پرسيدم: «چى شده ابوالفضل؟» نكنه كشتى هايت غرق شده كه اينقدر پريشونى؟ گفت: «كاش كشتى هام غرق مى شدند».

به فكر فرو رفتم: «پس بايد قضيه خيلى ناجورتر از اين حرفها باشد، شايد برادرش شهيد شده و يا ...»

خيلى جدى پرسيدم: «به من بگو، شايد كمكت كنم.»

تو كه سهلى تمام آدماى دنيا هم نمى توانند برام كارى كنند.

مگه چى شده؟ هيچى ...امروز صبح ...

حسابى از دستش كلافه شده بودم، بس كه با خوف و ترس نگاهم مى كرد. امروز صبح چى؟ با صداى بى ريا و با بغض نشسته اش گفت:

«نماز ... نمازم قضا شد.» مگه از رسول خدا نشنيدى كه فرموده: «اگر كوهى از طلا و نقره بياورى جبران خسارت آن نماز كه قضا شده را نخواهد كرد.»

بعد هم در حالى كه رنگش پريده بود و چشمانش پر از اشك شده بود ادامه داد: من و تو كه نداريم، موندم كه جواب خدا رو چى بدم. هر چند كه مى دونم كه خدا ارحم الراحمينه، ولى ... خودت ببين به چه مكافاتى مبتلا شدم.

منبع: نرم افزار نیاز، نسخه 1، ستاد اقامه نماز.



:: موضوعات مرتبط: ملزومات نماز، ،
:: برچسب‌ها: تعهد, مسولیت پذیری, نماز, نمازخانه,
ن : مهربانو
ت : 25 بهمن 1394

صفحه قبل 1 صفحه بعد


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.